Waarom trainen we de aandacht?

 

De aandacht dwaalt af naar verleden en de toekomst. We zijn verslaafd aan actie. En tot slot reageren we ook nog met brein uit de oertijd die een kleine tegenslag doet overkomen alsof er een beer tegenover ons staat. Als je je hier niet van bewust bent, dan wordt je geleefd door je eigen gedachten. Die vaak ook nog eens negatief zijn...

Blijst is een trainingsbureau voor mindfulness. Met mindfulness leert je hoe je de aandacht kunt trainen. Bewust worden van hoe je hoofd werkt en invloed heeft op je denken, voelen en handelen. Leren hoe je de kwaliteit van aandacht kunt vergroten, o.a. met een frisse en vriendelijke blik. En tot slot hoe je daarin dus zelf keuzes kunt maken oftewel zelf aan het stuur kunt zitten. Ook leer je anders omgaan met oude patronen, die in de weg kunnen zitten. Zodat je niet elke keer dezelfde valkuilen blijft tegenkomen. Vaak zorgt mindfulness voor stressreductie en beter omgaan met stress. Je leert omgaan met stress en werkdruk.

Blijst onderscheidt zich als mindfulness centrum door heel pragmatisch aanpak en persoonlijke aanpak. Naast inzichten mbt persoonlijke ontwikkeling geeft even stilstaan ook vaak inspiratie.

 

Herken je één van de volgende vragen?

 

Wil je meer genieten, plezier in het werk of privé?

Minder druk ervaren of minder hard werken?

Wil je meer ontspannen?

Heb je behoefte aan wat meer energie?

Heb je behoefte aan wat meer creativiteit?
Heb je last van lichamelijke klachten, zoals rug of slaapproblemen?
Wil je wat meer tijd voor reflectie of gewoon voor jezelf?

Kun je geen afstand nemen?

Leef je op de automatische piloot en wil je (weer) bewust keuzes maken?
Kun je je slecht concentreren en ben je snel afgeleid?

Wil je meer focus en zaken afronden?

Wil je beter met stress omgaan?

Heb je behoefte aan meer overzicht?

Wat levert de mindfulness op?

 

Aandacht geven vraagt bewuste inzet, maar het levert vaak tijdwinst en meer resultaat op. 

Wetenschappelijk onderzoek laat duidelijk positieve resultaten zien. De meeste deelnemers ervaren:

  • Meer energie, concentratie, bewust zijn en creativiteit;

  • Ontspanning en een rustiger, minder vol hoofd op het werk, maar ook privé 

  • Beter grenzen (h)erkennen

  • De training is een verrijking voor het leven, op werk en privé

Als bedrijf merk je dat je hierdoor meer winst kunt halen door meer efficiency, meer omzet, vernieuwing, minder ziekteverzuim, etc. Tevens neemt de tevredenheid van medewerkers toe. Een mooie spreuk "happy people, happy customers"

 

Hoe werkt het?

 

Je leert door te doen en door de herhaling. Dat vraagt dagelijks tijd. Het aanbod van zes tot acht weken is precies voldoende om een blijvend effect te geven. Alle overige sessies geven verdieping of de mogelijkheid om kennis te maken met mindfulness.

Naast oefeningen is er uitleg en tijd om de ervaringen te bespreken. Omdat een groep meer diverse ervaringen geeft, kan dit veel inzicht geven. Een individuele sessie geeft de mogelijkheid om het programma meer persoonlijk te maken.

 

Compassie zit in de manier waarop we de oefeningen doen. Vriendelijk, open en nieuwsgierig. Vaak merk je dat je hierdoor milder wordt naar jezelf. 

Voor wie?

 

Dit programma is geschikt voor iedereen: man of vrouw, oud of jong, met of zonder werk, snel of langzaam, met of zonder klachten. ‘Ik heb nog nooit iemand ontmoet die niet gebaat zou zijn bij meer mindfulness in zijn leven,’ zegt de ontwikkelaar van mindfulnesstraining, Jon Kabat-Zinn. 


Vooraf bespreken we wat voor jou, de groep of de organisatie het best passend is. Het aanbod is altijd aan te passen naar jouw wens.

Waar?

 

Blijst heeft diverse locaties waar training, coaching, workshops en dagen worden gegeven.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

​Hoe kun je aandacht inzetten in een organisatie?

Als organisatie kun je op allerlei manier stilte inzetten en de medewerkers laten ervaren wat hoe krachtig het effect kan zijn. Dit kan al door bijvoorbeeld tijdens het werkoverleg voor elk onderwerp even stil te zijn. Of tijdens een brainstormsessie of op een heisessie momenten van rust inbouwen. Ook het inzetten van een lunchsessie, workshop of training werkt heel positief. Deelnemers kunnen even tot zichzelf komen om daarna weer met nieuwe energie en openheid aan het werk te gaan. 

 

De ruimte die door mindfulness ontstaat ervaren deelnemers als rust en geeft meer mogelijkheden. Met mindfulness train je de aandacht, maar ook de opmerkzaamheid. Pas wanneer je kunt opmerken wat er aan de hand is, pas dan kun je ook actie nemen om het anders te doen.

 

Het voordeel van aandacht inzetten binnen de organisatie is dat medewerkers elkaar kunnen helpen bij en na de sessie(s). Naast de mindfulness ervaring individueel verander je ook de cultuur binnen de organisatie als totaal stap voor stap. Vaak weten medewerkers wat ze graag anders zouden willen, maar nemen de tijd niet om hier bij stil te staan en bewust keuzes te maken. 

Hoe is de incompany training opgezet?

De basis is de mindfulness training zoals deze op open inschrijving gegeven wordt. Ook wel de MBSR genoemd met een grote variatie aan oefeningen gericht op het trainen van de aandacht. Daarnaast ben ik enthousiast over de aanpak van Search Inside Yorself en Potential Project waarbij de oefeningen beperkter, korter en op de werkvloer niet op matjes of kussens zijn. Dit maakt deelname en oefenen laagdrempeliger. Uiteraard kunnen deelnemers thuis wel op matje of kussen oefenen. Kortom bij Incompany training is meer op maat mogelijk al naar gelang de wens die er is.​

De duur van de training is 6 weken precies lang genoeg om automatische patronen te doorbreken en gedrag te veranderen. 

 
Show More