Mindfulonderwijs
Via leerkrachten een fundament aan leerlingen geven
Welkom! Onze naam zegt alles al: we geven mindfulness trainingen speciaal voor het onderwijs. Waarom? We kennen de ontwikkelingen en uitdagingen in onderwijsland. De klassen worden groter en de leerlingen vormen een grotere uitdaging. Dit vraagt veel van jou. Daar helpen we je bij. Onze trainingen beginnen bij jou als leraar. En daarmee pakken we meteen het fundament aan. Want kinderen nemen over. Het trainen van de leraar heeft invloed op de hele klas. Bij ons staan de kinderen centraal.

Wat doen we precies?
Mindful Onderwijs leert jou omgaan met de werkdruk, stress en hectiek op school en in je leven. • Aangename werkdagen, waarin je de mogelijkheid krijgt om soms even een moment voor jezelf te nemen. • Meer werkplezier en ruimte voor echt contact met de leerlingen, collega’s en ouders. • Vrije keuzes als docent en echte aandacht voor alledaagse klassensituaties. • Zelf de verantwoordelijkheid nemen om werkplezier te vergroten. • Onze trainingen.
Ons trainingsaanbod
BASISTRAINING | Leer Mindfulness
In de basistraining gaan we aan de slag met de basis van Mindfulness. Mindfulness in het onderwijs helpt je om bewuster om te gaan met uitdagingen in de klas. Problemen die je tegenkomt door leerlinggedrag, drukte, weinig richting of stress, zul je door gebruik van mindfulness-tools anders ervaren. Hierdoor wordt het werkplezier groter, reageer je effectiever in onzekere situaties en op stressvolle momenten. Je gaat concreet aan de slag met het geleerde van module 1 en leert stilte in je lesprogramma te gebruiken, waardoor je zowel pedagogisch als didactisch een beter leerklimaat creëert. Je ontwikkelt een vriendelijke houding naar jezelf en de ander. Je reageert minder vanuit de automatische patronen, maar handelt meer vanuit vertrouwen en rust. De basistraining bestaat uit 8 trainingssessies van gemiddeld 2 uur per sessie.
LERARENTRAINING | Doceer Mindfulness
Na de basistraining en de verdiepende training*) is er onze lerarentraining. Na het afronden van deze training weet jij hoe je leerlingen kunt helpen zichzelf mentaal gezond te ontwikkelen zodat ze veerkrachtig en op een emotioneel intelligente manier in het leven staan. Je voorziet de leerlingen van tools die hen helpen rustmomenten in te bouwen als ze iets lastig vinden èn je leert mindful omgaan met dagdagelijkse klassensituaties. *) de lerarentraining kun je ook direct doen na de basistraining, òf als je aantoonbaar maakt dat je een 8 weekse basistraining Mindfulness elders hebt gevolgd. De basistraining bestaat uit 5 trainingssessies van gemiddeld 6 uur per sessie.
INCOMPANYTRAINING
Onze trainingen snijden we natuurlijk graag op maat en kunnen op jullie eigen locatie door ons worden verzorgd. Door het volgen van een mindfulonderwijs teamtraining leren collega’s binnen een team, scholengroep of stichting elkaar op een andere manier kennen. Waar schoolpersoneel eerst irritatie, hindernissen en problemen ervaart, ontstaat door de teamtraining regelmatig een verbeterde ‘wij-‘cultuur. Hoewel de training in de eerste plaats focus heeft op hoe je mindful omgaat met de dagelijkse praktijk in de eigen klas, merken we dat het regelmatig de verbinding en het begrip onderling vergroot.
Ervaringen
​
Els, deelneemster module 1 Ik merk dat ik rustiger ben in de klas. ik neem meer de tijd, ook naar collega’s toe. Ik ben vaker duidelijk in mijn communicatie naar de kinderen en effectiever daardoor. Het hoeft niet allemaal, wat ik ooit wel wilde. Ik neem tijd voor het observeren van de kinderen, tijd om echt te zien wat er gebeurt, dan kan ik veel makkelijker inspelen op alles. Kristel, deelneemster module 1 Nu naar 5 weken kijk ik terug op een positieve ervaring. Ik heb geoefend met afstand te nemen van situaties. Dit door te bekijken waar ik wel en niet iets mee moet. Of dat ik er vandaag niks mee wil doe, maar hiermee morgen aan de slag ga. Zelf keuzes maken, omdat ik mezelf daar prettig bij voel.
Afra, deelneemster module 3 In de klas zie ik meer het kind met een open blik. Ik kijk beter en zie meer. De oefeningen worden door de meeste kinderen als fijn ervaren. Peter, deelnemer module 1 In mijn groep (groep 6) de ademruimte gedaan met de kinderen. Zowat alle kinderen reageerden naderhand enthousiast. Ze vonden het lekker en ontspannend. De kinderen staan te popelen om een volgende keer een bodyscan te doen. Na de eerste bijeenkomst op school met het team een korte bodyscan gedaan.
Ervaar het
OEFENING >
1. Neem in gedachte een situatie met een ingewikkelde leerling, collega of ouder of een andere lastige situatie van school. Ervaar wat deze gedachte met je doet. Komt er een emotie? Wellicht boosheid of ergernis, verdriet of iets anders. Benoem dit van binnen. Kun je ook voelen wat er fysiek met je gebeurt? Vaak voelen we emoties in onze buik, in onze keel of rond de hartstreek. Wellicht voel je niks, dan is dat wat je voelt.
2. Ga nu met je aandacht naar je adembeweging. Kijk of je kunt voelen waar de adem op dit moment het meeste voelt in je lichaam. Soms is dat bij de neus, waar de adem in en uit beweegt, soms in de borst, soms in de buik. Blijf hier een aantal adembewegingen bij.
3. Ga tot slot met je aandacht naar je lichaam als geheel. Kijk of dat je kunt ervaren hoe je hier zit. Voel waar je zitbotjes de stoel raken en je voeten de grond. Als er nog emotie of fysieke reactie voelbaar blijft door de gedachte die je had over de collega of leerling, is dat geen probleem. Wat voel je nu? Je hebt nu kort kunnen ervaren wat Mindfulonderwijs doet en kan betekenen.
Wil je het ervaren of heb je vragen? Neem contact op (06 23527566)