De eerste 10 dagen voor de klas

Bij een nieuwe stap in je loopbaan schrijf je vaak een reflectie na de eerste 100 dagen. Voor mij zijn de eerste 10 dagen al zo vol indrukken, dat ik je graag in kleinere stappen meeneem in mijn wereld als stagiaire Wiskundedocent. Een rol naast mindfulness trainer!


Een rol waarin ik ervaren beginner ben, zoals een andere starter zo mooi beschreef. Na jaren bedrijfsleven en ook ervaring als mindfulness trainer neem ik van alles mee. Maar voor de klas besef ik dat ik nog echt een beginner ben. Soms is dat lastig, maar vooral overheerst een positief gevoel en de motivatie om leerlingen te mogen begeleiden.


Bij binnenkomst zoekt iedere leerling een eigen plek in de klas samen met zijn/haar bubbelgenoot. Voor mij een mooi voorbeeld hoe je de regels kunt volgen die corona ons oplegt en toch autonomie kunt geven door de plek zelf te laten kiezen.


De eerste dagen keek ik vooral mee of liever nog rond. Wat gebeurt er veel. En vol bewondering zag ik hoe mijn werkplekbegeleider dit in goede banen leidt. Heel open, duidelijk en vooral vol vertrouwen naar de groep en de individuele leerlingen. Met een inspirerende en fijne sfeer tot gevolg.


Af en toe mag ik een onderdeel toelichten. En ik vind het leuk om te zien hoe ik een leerling vriendelijk kan motiveren om een gok te wagen wat de eerste stap in de oplossing kan zijn. Heb jij een idee hoe je dit zou aanpakken? “Uuuh, Neeeuuuh” Hoe zou je beginnen? <stilte> en dan komt een poging. Want het gaat om de denkstappen. Het goede antwoord is niet het belangrijkste. Door dit ook te waarderen, hoop ik dat de leerlingen dit ook zien.


Heel eerlijk zelfs bij mijn eigen pubers thuis duurde het maanden voordat zij echt geloofden dat ik inzet ook of misschien nog wel meer waardeer dan een voldoende. Hoe kan het ook anders. De hele maatschappij is zo gericht op prestaties in de vorm van cijfers.


Inmiddels geef ik hele lessen. De wiskundestof is voor mij nog geen gesneden koek, dus af en toe maak ik een foutje. Het leuke is dat de klas hierop actief reageert en mij op een prettige manier corrigeert. Natuurlijk denk ik ook even “Oh, wat stom” maar tegelijk zie ik de vrolijkheid als de klas beseft dat ook ik fouten maak en zij de oplossing kennen. Mijn begeleider vertelde mij ook dat zij juist daarom soms expres een foutje maakt.


Doordat af en toe de werkvorm én de techniek in de les nieuw voor me is, merkte ik dat ik bij het begroeten van de leerlingen al met mijn hoofd in de les zat. Met “De 6 rollen van de leraar” in mijn achterhoofd en natuurlijk de mindfulness, ben ik meer aandacht gaan geven aan het welkom heten van de klas. Even vragen hoe het gaat. Echt contact maken. En nog even niet denken aan daarna. Om dan over te schakelen naar de les. Dit voelde veel beter. En gaf meer rust in de les.


Wat mij vooral opvalt is, hoe het streven bij mij zo diep zit. Bekend, maar toch ongemerkt erg op de voorgrond. De angst de stof niet af te krijgen. De leerlingen daarmee tekort te doen. Door dit te herkennen, sta ik al een stuk meer relaxed voor de klas. Ik was zelfs een keer te vroeg klaar. Heb ik daar weer stress van. Gelukkig loste dit zich heel makkelijk op. Tijdens een les was bijvoorbeeld ook even ruimte om een terugblik op het Eurovisiesongfestival te doen. “Mevrouw heeft u het songfestival gekeken?” Heerlijk om zo te schakelen van inzet voor de wiskunde en even ruimte voor ontspanning.


En tot slot leer ik heel duidelijk grenzen stellen. In stilte werken, boeken pakken, etc. Wachten tot iedereen zo ver is, soms nog even aansporen. Niet omdat het moet, maar omdat het helpt de leerlingen goed aan de slag te kunnen laten gaan. Het voelt soms als onderbreking van gezellig kletsen, maar is echt nodig voor een enthousiast vervolg. Een leerpunt dat mij niet alleen voor de klas, maar ook elders zal helpen.


De eerste 10 dagen zijn bijna net als het begin van de mindfulness training. Heel veel voelen en opmerken. Ervaren welke automatische patronen er zijn. En zoveel mogelijk met aandacht doen. De rust en ontspanning voor de klas straal ik uit en neemt de klas soms ook over. Een mooie basis aan ervaringen dus om zo als beginner les te geven.


Wordt vervolgd! En mocht je mooie aanvullingen of eigen ervaringen hebben, dan hoor ik het graag!




0 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven